Dag 1 t/m 5

Los Angeles - Joshua Tree - Grand canyon

Samen met 2 collega's, Moniek en Roxanne, ben ik naar West-USA gegaan. Dit is vanuit mijn werk georganiseerd, waardoor ik voor een klein prijsje 3 weken op 'vakantie' kan gaan. Natuurlijk moeten hier ook wel wat werk verzetten, zoals verslagen schrijven en schooien om folders. Natuurlijk wordt bijna de hele reis in een camper doorgebracht, maar dat is lang niet zo erg. de camper zelf is bijna 9 meter lang, oftewel een vrachtwagen. We zullen zien hoe dit gaat aflopen.

Vanaf heden kunnen jullie mijn dagelijkse activiteiten weer via mijn site volgen. P.s. dit is tevens het verslag voor de site van mijn werk, dus soms kan er wat formaliteiten tussen staan.

Dag 1: Aankomst LAX op 3 april.

We vertrokken met vlucht KL601 vanaf Amsterdam op 3 april om 10 over half 11 met een rechtstreekse vlucht naar Los Angeles. Het was een redelijk klein vliegtuigtype maar wel met een bovenverdieping waar de Business Class was. In het voorste deel van het vliegtuig was de Economy Plus waar we de meest bereisde vrouw van Nederland hebben gezien, namelijk: Floortje Dessing. De service in het vliegtuig was goed. Er werd voldoende eten en drinken geserveerd gedurende de vlucht en er was ook per persoon een uitgebreid aanbod aan entertainment aanwezig zoals diverse films, tv series, spelletjes.

Na aankomst op de luchthaven van Los Angeles werden we door de douane uitgekozen voor een VIP Treatment. We werden mee genomen en moesten onze vingerafdrukken achter laten en een foto laten maken. Daarna werden we mee apart genomen naar een ruimte waar ze ons verschillende vragen gingen stellen over, afkomst, bestemming, reden van bezoek e.d. Het was een rare maar wel interessante beleving. Door dit onderzoek waren we sneller bij de koffers en stonden we in no time buiten. Eenmaal buiten de luchthaven gingen we opzoek naar de transfer van Alamo op ons naar het depot van de autohuur te laten brengen. Deze bussen komen steeds om de 5 minuten aan om de mensen naar het verhuurstation te brengen. Toen we bij Alamo aan kwamen werden we na ongeveer 20 minuutjes geholpen. Nadat we de nodige formulieren hadden ingevuld mochten we zelf een auto uitzoeken die in die categorie viel. Uiteraard kozen we (wat wij vonden) de mooiste en grootste auto uit.

Vervolgens was het tijd om ons in te gaan checken bij het Crowne Plaza Airport Hotel, welke ca 10 minuten van de luchthaven vandaan ligt. Het hotel oogt luxe, maar de kamer en bedden zijn ietwat aan de kleine kant. Ook moest ik mijn bed met Moniek delen, doordat er maar 2 bedden aanwezig waren. We hebben de auto geparkeerd in de naast gelegen parkeergarage.

Het hotel heeft een goede ligging ten opzichte van de internationale luchthaven en de bezienswaardigheden. Wel is het aan te raden om een auto te huren met GPS, ook al reden we hiermee nog wel tig keren verkeerd. lang leve GPS.

Nadat we hadden ingecheckt was het tijd om de stad te gaan bezichtigen. Het was ons aangeraden om niet ’s avonds naar Venice Beach te gaan, dus hebben we dit nog met daglicht gedaan. Venice Beach is erg populair onder zowel de toeristen als de Amerikanen zelf. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt over de boulevard. Daar vindt je veel winkeltjes, straatmuziekanten, wietplantages en natuurlijk niet te vergeten het beroemde strand! Na een paar uurtjes hier te zijn geweest, zijn we met de auto naar Santa Monica gereden. Hier is iedere dag een leuke kermis te vinden voor jong en oud. Hier kun je heel mooi genieten van de zonsondergang in het restaurant welke gelegen is aan het begin van de pier. Het restaurant heet Bubba Gump, wat voor garnalenliefhebbers een must is, maar natuurlijk is hier voor iedereen wat wils. Na het heerlijke diner, lees; het was niet te eten, hebben we lekker rondgewandeld over de pier en de kermis.

We hebben deze dag vroeg beëindigd, doordat we toch wat last hadden van de jetlag.

Dag 2: Los Angeles, 4 april

Na ons ontbijt in het hotel zijn we op weg gegaan naar de bekendste studio’s van Hollywood, genaamd Universal Studio’s. Hier vindt je de filmstudio’s waar een themapark aan vast gemaakt is. Door de studio’s kun je een tour maken met een trein waarbij een gids leuke verhalen verteld en special effects laat zien. Daarnaast zijn er veel attracties van achtbanen tot optredens van de Blues Brothers. Ook kun je op de foto met filmfiguren die daar rondlopen, zoals Shrek en Woody Woodpecker. Of te wel, er is voor jong en oud veel te beleven voor een hele dag vermaak. Ondanks dat het op het nieuws in nederland bekend was gemaakt dat er aardbevingen waren in Los Angeles, hebben wij er niks van gemerkt door de hobbelige snelwegen.

Nadat we hier een paar uur hadden vertoefd zijn we naar het Hollywood Sign gegaan. Via een hele kronkelige weg langs typische Amerikaanse huisjes reden we tot vlak onder het sign. Wanneer je een plaats kon vinden om de auto te parkeren was er een hele mooie wandeling die je kon maken waarmee je een mooi uitzicht zou hebben over Downtown Los Angeles en het Hollywood sign. Vervolgens zijn we naar Beverly Hills en Bell Air gereden. In het hotel hadden we een Map of Stars gekregen. Aan de hand van deze kaart konden we de huizen van vele bekende sterren opzoeken. Helaas was het wel zo dat je veelal alleen de poorten zag. Maar toch was het wel leuk om even door het echte Beverly Hills heen te rijden met de immense villa’s. Wel had je een goed zicht op het huis van de Fresh Prince of Bel Air. Tegen de avond besloten we opzoek te gaan naar de Walk of Fame. Na een paar rondjes te hebben gereden kwamen we uiteindelijk uit bij Graumanns Chinese Theathre waar de handen en voeten afgedrukt staan in betonnen tegels. Hierlangs was dan de bekende Walk of Fame met de rose sterren. Aan deze Walk of Fame vond je nog vele souvenir winkeltjes en diverse musea zoals Museum of Wax, Madame Tussauds, Guiness book of records. Ook liepen hier diverse figuren rond als spiderman, iron man, donald duck, bugsbunny en goofy. Om deze avond af te sluiten vonden we het passen om naar het typische Amerikaanse Hooters te gaan en een cocktailtje te nuttigen.

Dag 3: naar Joshua tree, 5 april

In de ochtend zijn er Downtown Los Angeles gaan bezoeken. We stonden aan het begin van Broadway District waar we de theaters konden bezichtigen. Het jammere aan deze straat was dat er weinig van de beroemde Broadway over is gebleven. Er waren weinig Amerikanen en alles was weergegeven in het Spaans omdat deze wijk veelal was bezet door Mexicanen. Toen we deze straat hadden uitgelopen liepen we door naar China Town. Bij de ingang van China Town stond een grote poort met daarop 2 draken. In China Town zelf was niet bijzonder veel te zien. Rond een uur of 1 besloten we om de auto terug in te gaan leveren. Het inleveren van de auto ging erg makkelijk en snel. Ze scanden de barcode op de autoruit en verder konden we de auto laten staan en werd door hun verder afgehandeld. Hier kon men meteen terug op de airport shuttle stappen voor een retourvlucht of om terug naar het hotel te gaan. Aan de customers service balie vroegen we of dat er voor on seen taxi gebeld kon worden. Uiteraard was dat geen enkel probleem en binnen 15 minuten werden we op gehaald met een busje. Als eerste vulde we een aantal papieren in en kregen we daarna een Nederlands talige dvd te zien van ongeveer 20 minuten waarop werd uitgelegd hoe de camper werkt en hoe deze aangesloten en bijgehouden dient te worden. Na de dvd moesten we nog ongeveer 1,5 uur wachten tot dat we de camper kregen te zien. We liepen samen met een medewerker van Cruise in en om de camper om eventuele schade te noteren. Een andere medewerker van Cruise liep mee om de inventaris na te kijken of we van alles voldoende zouden hebben. De persoonlijke inventaris zoals het kussen, de handdoeken het deken e.d. moesten we zelf ophalen. Deze zaten in grote plastic zakken in een container. Nadat alles was gecontroleerd en ingeladen kregen we uitleg hoe we bij het dichtst bijzijnde supermarkt konden komen. Deze zat op ongeveer 2 mile afstand van het verhuurstation. Vanuit de supermarkt Walmart zijn we rond half 8 savonds aangereden naar Ponoma. Hier verbleven we op KOA Kamping Ponoma. Omdat we een “Late Arrival” hadden (we kwamen namelijk pas rond half 10 aan) konden we uit diverse enveloppe kiezen waarop campingplaatsen stonden aangegeven. Hierop moesten we aankruisen met hoeveel personen we waren en wat voor voertuig we bij ons hadden. De enveloppe moesten we met geld in door de gleuf van de deur schuiven.

We reden door naar onze campingplaats om ons te installeren aan de full hook up en pull trough. Na even te relaxen in de camper zijn we op tijd gaan slapen omdat er een flinke rit op ons stond te wachten.

?

Dag 4: Joshua Tree, 6 april

Vandaag zijn we rond 9 uur sochtends vertrokken richting Joshua Tree National Park. Via diverse kleine stadjes en dorpjes reden we over de snelweg in ongeveer 3 uur met een aantal stops naar Joshua Tree National Park. Bij de ingang van Joshua Tree kwamen we aan bij het Visitor Center. Hier moesten we onze Nationale Parkpass samen met een ID laten zien. Hier kregen we ook informatie over de diverse campings, welke beschikbaar waren en welke niet en over de diverse wandelroutes. We wilde graag op een camping staan aan de andere kant van het park zodat we de volgende dag meteen onze route konden gaan vervolgen richting de Grand Canyon. De camping die wij hadden uitgezocht was helaas niet meer beschikbaar dus reden we door naar de volgende, dit was Ryan Campground.

Om bij deze camping te komen reden de dwars door het National Park waar we vele mooie uitzichten hadden. Joshua Tree National Park is een woestijn achtig park met vele Joshua bomen en rosten. De enige faciliteiten die deze camping te bieden had was alleen een toilet. Verder was het een hele rustgevende camping en met snachts een mooie sterrenhemel.

Dag 5: Naar de Grand Canyon, 7 april

Vandaag was het dan eindelijk tijd om onze reis te gaan vervolgen naar een van de hoogte punten van onze trip. Namelijk… de Grand Canyon. Aangezien deze route meer dan 500 km zou zijn waren we aan het twijfelen of we vooraf nog een camping zouden nemen of om toch door te rijden naar de Grand Canyon. Het eerste gedeelte van deze route was nog een stuk door Joshua Tree National Park waar je bijna niemand tegen kwam. De gehele route was overigens niet erg bijzonder en het landschap was veelal hetzelfde. Tijdens deze rit zijn we nog een paar keer moeten stoppen om te tanken en om nog wat laatste boodschapjes te doen. Rond een uur of 3 besloten we dan toch om een camping te nemen nog voor dat we naar de Grand Canyon zouden gaan rijden. Dit was de KOA Kamping Grand Canyon/Williams, net voorbij het historische stadje Williams en ongeveer 40 mile voor de Grand Canyon.

Toen we voor de laatste keer gingen tanken keek de pompbediende ons raar aan omdat wij op onze slippertjes binnen kwamen gewandeld. Hij vroeg zich af wat wij met onze slippertjes deden terwijl het nog zo koud was. Waarop wij het antwoord gaven dat wij het toch wel erg warm vonden in vergelijking met Nederland. Toen we weer eenmaal op weg waren zagen we in eens sneeuw liggen in de berm. Wij dachten letterlijk:’ is dat nou sneeuw?? Neee… dat kan toch niet..!!!’. Het bleek dus echt sneeuw te zijn. Eenmaal aangekomen op de camping gingen we inchecken. Op de balie stond een bord waarop er werd gewaarschuwd dat het zou gaan vriezen deze nacht en dat we dus maar tot 6uur savonds onze watertank konden bijvullen. Na 6 uur zou het water toevoer worden afgesloten en moesten we onze waterslang weer opbergen. Zelfs het weerbericht voor vandaag gaf aan dat er kans was op sneeuw buien terwijl we zo hadden gehoopt op mooi weer wanneer we de wandelingen wilden gaan maken bij de Grand Canyon. Voor morgen overdag werd het weer wel iets beter maar zou het niet warmer moeten worden dan 18 graden celcius. Laten we het beste hopen. Eenmaal geïnstalleerd op de camping plaats hadden we nog een half uurtje om de watertank bij te vullen. Aangezien het deze avond een koude avond zou gaan worden hadden we besloten om deze avond maar in de camper door te brengen met onze wireless internet en de verwarming aan.