El Fin del mundo

Inmiddels is mijn laatste avond aangebroken. De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen, kan ik wel zeggen.

Afgelopen woensdag ben ik met een 4x4 tour meegegaan. De gids was hilarisch en was nationaal kampioen in vooral steenketsen over het water, koken en off-road rijden. Het eerste stuk van de tour hebben we over Ruta 3 gereden, welke van Ushuaia naar Buenos Aires loopt. Het is een belangrijke route voor de industrie en dergelijke. Van hieruit hebben we een sleehonden boerderij bezocht. Ja, de honden bestaan echt en worden echt zodanig getraind dat ze op tijd klaar zijn voor het winterseizoen. Omdat het in de ochtend nog erg mistig was in de bergen, hebben we een meer overgeslagen welke we in de middag wel gezien hebben. Absoluut de moeite waard om een bezoek aan te brengen.
Al snel verlieten we de snelweg om off-road te gaan. Onderweg passeerden we een communitie dat zich volledig richtte op de houtindustrie. Het bestaat uit ongeveer 100 volwassene en kinderen, ze hebben een eigen school, ziekenhuis en een kleine supermarkt. Na een tijdje door het moerras gereden te hebben, dat was het wel geworden na alle regen, kwamen we aan bij een mooie rivier. Aan het einde van de rivier ligt de grens van Chili. Bij Ushuaia wordt de grens met Chili niet meer bepaalt door de Andesgebergte, maar door de Beagle Kanaal.
Na een tijdje hier te hebben rondgehangen, zijn we naar onze lunchplek gegaan. De gids had een heerlijke asado (bbq) gemaakt en ik heb heerlijk zitten smullen.
Nadat iedereen voldaan was, was het tijd om terug te gaan naar Ushuaia. Maar uiteraard niet zonder te stoppen bij het waanzinnige uitzicht.

Op donderdag ben ik in de ochtend lekker in het zonnetje in een park gaan zitten. Heerlijk een boek erbij, wat wil je nog meer! Na de lunch was het tijd voor mijn boottocht over de Beagle Kanaal. Helaas begon het op dat moment net te regenen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Niet lang nadat we waren vertrokken uit de haven zagen we twee WALVISSEN! Een walvis hoort hier normaliter in deze tijd niet te zijn, dus het mag gezegd worden dat dit erg bijzonder was.
Naast de walvissen heb ik veel zeeleeuwen en zeehonden gezien. Ook was er een eiland met vliegende pinguïns. Met een beetje geduld heb ik dan toch mijn pinguïns gezien. Niet helemaal degene die ik in gedachte had, maar toch. Dit soort pinguïns kunnen vliegen en daarmee dus ook erg diep in het water duiken om vis te vangen.
Na 2,5 uur door de kou te hebben gevaren, kwamen we aan in Ushuaia, waarna ik toch wel even moest worden opgewarmd met een lekkere kop koffie.

Vandaag ben ik samen met een Frans meisje naar het nationaal park Tierro del Fuego geweest. Om de werkgelegenheid omhoog te houden, mochten we onderweg 3 keer overstappen van bus. Het was maar 30 minuten rijden om ons bij het eerste vertrekpunt af te zetten.... Het eerste busje mocht Ushuaia niet uit, het tweede busje mocht niet verder dan de ingang en ja hoor met het derde busje kwamen we waar we wilden zijn. Van daaruit was 5 uur hiken naar onze eindbestemming. Na een korte tijd bleken mijn wandelschoenen niet gemaakt te zijn voor te wandelen, oftewel ik heb overal blaren en het wasvoorschrift een gegeven moment een lijdensweg geworden. Maar goed, de hike was door ontzettend mooi natuurgebied langs een heel mooi meer af, wat een hoop goedmaakte. Bij het eerste fotomoment kwam ik erachter dat ik mijn camera niet bij me had. Hoe krijg ik het toch voor elkaar! Gelukkig had ik wel mijn telefoon bij en kon ik daar foto's mee maken. Het eerste uur heb ik uiteraard lopen balen, maar goed het was niet anders. Onderweg kwamen we nog Woody woodpacker en zijn familie tegen. We mochten verrassend dichtbij komen. Ze stoorden zich vooral niet aan ons. Daarnaast hebben we nog zeehonden, vossen en andere vogelsoorten gezien. Al met al een mooie middag om mijn vakantie mee af te sluiten.

Omdat het de laatste avond van een mij en nog wat andere is, gaan we het afsluiten in de Irish pub. Zal wel weer een latertje worden en ditmaal heb ik wel gegeten.... Mijn backpack is weer ingepakt en morgen gaat mijn lange reis, van 2 dagen, terug naar huis beginnen, helaas.

Voor nu zeg ik een fijne avond en tot snel!