Island-Hoppen

Koh Tao – Koh Samui – Krabi – Koh Lanta – Koh Phi Phi 16/10/09 t/m 30/10/09

Eindelijk na een lange treinreis en een boottocht kom ik dan aan op Koh Tao, mijn eerste Thaise eiland. Het eiland kent 2 plekken waar toeristen kunnen verblijven, het hele drukke en het wat rustige. Het is nu nog laagseizoen dus het valt overal erg mee met de toeristen. Ik kom in een bungalowpark terecht wat in het rustige plekje ligt. De activiteiten op Koh Tao zijn voornamelijk duiken of zonnen. Dus dan gaan we maar duiken, hoe vervelend het ook klinkt. De dag dat ik aankwam had ik 4 duiken geboekt, 2 voor de volgende dag en 2 voor de dag erna. Zo had ik dan ook nog wat tijd over om overdag nog iets te gaan doen. Het duiken was echt schitterend, ik heb vissen gezien waar ik van mijn hele leven nog nooit gehoord had. Het koraal was ook echt schitterend, helaas heb ik geen onderwatercamera, dus ook geen foto's... De eerste dag ben ik na het duiken een brommertje gaan huren om het eiland te verkennen. Ik was snel uitverkend. Het eiland is niet zo heel groot, maar je kunt maar de helft bereiken. Ik wilde een berg op, maar mijn brommertje besloot toch dat het iets te steil was en ging gewoon weer achteruit, bergafwaarts.... Ik dus snel de motor afgezet en geprobeerd om zonder te vallen achterstevoren naar beneden te lopen. Het heeft wat zweet gekost, maar zonder kleerscheuren stond ik weer onderaan. Dit was zo'n beetje het einde van mijn avontuur met de brommer. De rest wat wel te bereiken was, was het wat drukkere plaatsje. Om te vieren dat ik het allemaal overleefd had, trakteerde ik mezelf maar op wat cocktails aan het strand. Na de 2e dag duiken liep het allemaal zo uit dat we pas rond 5 uur 's middags terugwaren en heb ik toen niet zo veel meer gedaan. De 19e was het tijd om Koh Tao te laten voor wat het was en naar koh Samui te gaan. Dit eiland ligt naast Koh Tao en dus maar een korte rit. En dat is wat je dacht, ik heb hier geleerd dat als je denkt lang genoeg gewacht te hebben, je er nog wel een uurtje bij kan tellen. Dus aan het einde van de middag kwam ik aan in mijn resort op Koh Samui. Het lag aan een klein baaitje met een heerlijk strandje. De volgende dag had ik een tour geboekt naar Angthong National Marine Park. Dit nationaal park bestaat uit een reeks kleine eilandjes. Met een boot gingen we dan naar het 1e eiland, genaamd Ta-le Nai. Hier is een uitkijkpunt waar je over  het np kunt kijken.  Maar voordat je dit allemaal kon zien moest je een behoorlijke klim maken. Het was ongeveer 500 meter omhoog, maar letterlijke elke stap moest je je zelf omhoog trekken. Eenmaal boven aangekomen was het uitzicht dan ook schitterend. Maar nu moest ik ook weer naar beneden en geloof me dat was zwaarder dan de klim omhoog. Na de lunch gingen we naar Wua Ta Lap eiland. Hier ligt een heel mooi groenachtige lagoon. Ook hiervoor mag je weer een stevige klim maken, maar het is dan ook weer de moeite waard. Hierna was er nog even tijd om te gaan zwemmen, dit was wel lekker verkoelend, waarna we vervolgens weer terug naar Koh Samui gingen. De laatste dg op koh Samui had ik wederom een brommertje gehuurd, de wegen hier zijn beter en het is platter, maar het is een stuk drukker. Maar ja, de ervaren rijdster die ik ben, hahaha,    ging ik er toch maar op uit. Van de man achter de receptie had ik een plattegrond met allerlei bezienswaardigheden gekregen, dus daar ging ik dan. De 1e stop was bij de rotsen Hin ta en Hin yai, wat grootvader en grootmoeder betekent. Zie de foto's voor het resultaat. Daarna ben ik nog bij een paar watervallen gestopt, en de navigator die ik ben, kon ik natuurlijk de mooiste dingen op het eiland niet vinden. Maar al met al heb ik hele leuke dingen gezien.

De 22e vertrok ik naar Krabi. Dit is geen eiland, maar een dorp aan de westkut van Zuid-Thailand. Krabi is een plaatsje dat gerund wordt door de maffia. Bijvoorbeeld; de taxi's zijn hier onmenselijk duur, voor een ritje van 10 minuten betaal je 10 euro, wat normaal misschien 2 euro kost. Dit komt doordat taxi-chauffeurs een gedeelte van hun inkomsten aan de maffia moeten betalen. Als toerist merk je er weinig van, behalve de af en toe hoge prijzen. Ook hier had ik een tour geboekt om wat meer te zien van de omgeving. De tour begon bij een Tiger Cave temple, waar ik in de veronderstelling was dat er ook tijgers waren net zoals in Kanchanaburi. Het enige wat er te vinden was waren apen die het voorzien hadden op de spullen en etenswaren van de toeristen. Nadat er een paar waren aangevallen door de apen zijn we snel weer gegaan. Geloof het of niet maar het was alweer tijd voor lunch. Na de lunch gingen we naar Hot Spring, een kleine waterval met kleine baden waar het water ongeveer 40 graden is. Het was heerlijk, en ook nog eens goed voor je huid door alle mineralen die in het water zitten. Maar dit was nog niet alles, want na een half uur, langer mag je niet in dat warme water zitten, gingen we naar Emerald Pool. Een natuurlijk zwembad met ontzettend blauw water, wat wederom weer goed voor je huid is. Na al dit zwemavontuur was het tijd om terug te keren naar ons hotel. De volgende dag heb ik heerlijk de hele dag op het strand gelegen, moet toch nog een beetje bruin terugkomen, he! De 25e was het tijd om Koh Lanta een bezoekje te gaan brengen. Heel toevallig was er een ander nederlands stel op hetzelfde park. We waren de enige daar, maar dat was dan ook wel gezellig. De dag van aankomst heb ik eigenlijk niet veel meer gedaan. De volgende dag had ik weer eens een brommertje gehuurd om het eiland te bekijken. Het is echt een schitterend eiland. Ook dit eiland was door de Tsunami geraakt, maar gelukkig niet zo erg als Phuket en Phi Phi. Je merkt er dan ook weinig van, gelukkig. De 2e dag ben ik weer gaan duiken, heel toevallig dichtbij Koh Phi Phi, waar ik de volgende dag heen zou gaan. Daar heb ik een paar grote schildpadden, haaien, een octopus, garnalen en schorpioenen gezien. Het enige wat we mistten was een Whaleshark en dan zou het helemaal compleet zijn. Echt 2 waanzinnige duiken.

En toen stond het laatste eiland alweer voor de deur, Koh Phi Phi Don. Koh Phi Phi bestaat uit 2 eilanden, namelijk Koh Phi Phi Don en Koh Phi Phi Leh. Op het laatste eiland was de film The Beach opgenomen. Natuurlijk had ik ook deze film niet gezien, net zoals The lord of the ring in Nieuw-Zeeland. Maar goed ik zou en moest het toch even gaan bezoeken, dus ik een eilandtrip geboekt met sunset. Meteen een stukje romantiek erbij.... We stopten als eerste ergens op zee om daar te gaan snorkelen. Daarna gingen we naar Bamboo-Island, een heel mooi wit strand met een waanzinnig heldere zee. Daarna zijn we nog bij een aantal baaitjes gestopt om te zwemmen/snorkelen. Toen was Monkey Island aan de beurt. De apen die er wonen hebben geen zoetwater, alleen zoutwater, dus als ze je met een flesje water zien, zijn ze maar al te 'vriendelijk' om dit even voor je vast te houden terwijl jij een foto maakt. Maar sommige hebben er ook een beetje genoeg van, want een Iers meisje stond bij mij en een aapje mocht haar niet meer zo. Maar ik was me nergens bewust van en was rustig bezig om nog een laatste foto te maken. Omdat de Ierse wegrende kwam de aap dus achter mij aan. Met veel geluk heb ik alleen een diepe kras in mijn been aan overgehouden, ik had namelijk verhalen gehoord dat een meisje flink was gebeten door zo'n lief, klein aapje. Na dit avontuur was dan toch eindelijk dé beach van de film The Beach aan de beurt. Als ik de mensen moet geloven die de film dus wel hebben gezien, lijkt het niet zo heel erg op de film. Maar ja, het begon dan ook net te regenen. Het eiland is vrij klein, maar het strand is schitterend. Ik moet wel toegeven, Bamboe-Island was iets mooier.... Mijn conclusie; ik ga eerst maar eens de film kijken als ik weer terug ben in Nederland, want hier is ie overal 'uitverkocht'.

De 30e was het tijd om terug naar Bangkok te gaan . Mijn trein vertrok om 8 uur 's avonds, maar ik was al om half 4 's middags op het station. Toen het bijna 8 uur was, werd er gemeld dat er een vertraging was van 3 uur!!! Dat is toch iets anders als de 20 minuten vertraging in Nederland. Maar goed ik zit nu in de trein en ben bijna in Bangkok. Over 2 dagen ben ik alweer terug in Nederland, dus tot dan!!!