Nieuw-Zeeland: Queenstown - Auckland

Het is weer tijd voor een nieuw verhaaltje. Het is weereens iets langer geworden dan gepland, sorry. maar dan heb ik alles verteld van Nieuw-Zeeland.

Dag 15 (27/03); Te Anau - Queenstown

Van Te Anau naar Queenstown was een route door voornamelijk weilanden, met andere woorden; behoorlijk saai dus.

Net buiten Queenstown hadden we een camping gevonden. Hier zaten een paar lui die op die camping wonen. De een ietsjes raarder als de ander, maar wel gezellig.

De stad Queenstown is een gezellige stad, maar kleiner dan ik had gedacht.

Dag 16 (28/03); Queenstown

Vandaag stond in het teken van raften. Bij het raften spreek je van graden, de route die eigenlijk Marc had uitgekozen en ik maar mee was gegaan, was graad 3-4 van de 5. Dus je kunt wel zeggen behoorlijk heftig voor iemand die vrijwel nooit raft. Toen we daar aankwamen mochten we ons eerst even omkleden. We kregen een wet-suit aan, met daarover een vest met daarover nog een jas en als afsluiter een zwemvest. Maar onze voeten mochten ook geen kou leiden en ons haar mocht natuurlijk ook niet nat worden. Daarvoor kregen we schoenen en een mooie helm. Nou zou je natuurlijk denken die worden niet nat (ik dacht dat in ieder geval wel), nou het tegendeel was bewezen. Ik was gewoon helemaal nat geworden.

Bepakt en bezakt gingen we in een gaar busje naar de rivier. De route er naar toe was spannender dan de het raften zelf. Het was een smalle onverharde weg met bochten waarvan je denkt hoe het busje daardoor heenkomt. En als je naar rechts keek, zag je een diepe afgrond van heel dichtbij.

Nadat we waren aangekomen kregen we instructies over wat we moesten doen als we eruit zouden vallen. Een beetje zenuwachtig stapte ik de boot in, want in de folder stond een tunnel van heel veel meters en een val van 10 meter. Dus ja, zenuwachtig was ik wel. Achteraf gelukkig niet nodig, want het viel reuze mee. Het eerste stuk was erg rustig, af en toe wat peddelen, een beetje van de natuur genieten en berggeiten bekijken. Mijn zenuwen waren dus al snel verdwenen. Na een tijdje kwam het spannender stuk, de versnellingen kwamen en snel moesten we in de boot gaan zitten i.p.v. Erop. Omdat Marc en ik voorin zaten vingen wij elke golf op, was wel koud, maar wel heel leuk. We hadden 3 van zulke stukken met elk een ander naam, de 1e weet ik niet meer, de 2e heette Shark en de 3e heette oh shit. Na deze stukken gingen we de tunnel in. Was 1 lang gat met erg rustig water. Maar toen we eruit kwamen vielen we in 1 keer naar beneden, dat had ik totaal niet verwacht.

Ze hebben hier ook nog al last van zandvliegen. Die zijn nog erger dan muggen, en dat zeg ik niet snel. Als ze prikken doet het zeer, en nu 2 weken later, heb ik er nog steeds last van. Maar verder was het raften erg leuk, de heftige stukken waren erg leuk en de gids was ook leuk.

Die avond hebben we lekker met een paar van de camping film zitten kijken.

Dag 17 (29/03): Queenstown – Haast

Voordat we naar het volgende plaatsje gingen, hebben we eerst de route naar het plaatsje Glenorchy. Het Nederlands stel had ons hierop gewezen. Volgens hun moest het een mooie route zijn en dat was het ook zeker. We reden langs lake Wakatipu, ik heb nog nooit zo'n blauw water gezien. Het was zeker de moeite waard.

Toen we weer terug bij Queenstown waren, zag ik het plaatsje genaamd Haast op de kaart staan. Ik dacht 'Haast' een plaatsje met een Nederlandse naam, moet wel leuk zijn. Dus ik tegen Marc gezegd dat we daar heen moesten rijden. De rit was opzich wel leuk, weer veel weilanden met in de horizon bergen. Toen we aankamen in Haast, waren we er ook weer snel uit.

Er was dus niks te doen en op de camping zaten heel veel zandvliegen. Erg vervelend, maar ja we waren er maar 1 nachtje dus het was goed te overzien.

Dag 18 (30/03): Haast – Fox Glacier

In het plaatsje Fox Glacier liggen de gletsjers van Nieuw-Zeeland. Het was vanuit Haast maar een klein stukje rijden, volgens Nieuw-Zeelandse begrippen het was ongeveer 2,5 uur. Dat kwam goed uit, want toen konden we 's middags nog een excursie doen naar de gletsjers. Wij snel een korte uitgekozen, dit was een wandeltocht van ongeveer 4 a 5 uur. Nou ik kan je vertellen, het was zeker geen wandeltocht, maar meer een klimtocht!! Het fitness level hoefde niet zo hoog te zijn, pfff. Ik heb nog spierpijn bij de gedachte. We kregen bergschoenen aan en voor de gletsjer van die dingetjes met haken eronder, zodat je op het ijs blijft staan.

Toen we bij de gletsjer aankwamen hadden we een normale tocht naar de voet van de berg waar we overheen moesten. De gids vertelde ons dta het 700!!! treden omhoog was voodat we bij de gletsjer waren. Vorig jaar was het korter, maar die route bestond niet meer. Dat was nou jammer...

Maar goed, ik had het gered, de 700 treden waren binnen. Eenmaal op de gletsjer gingen we een stukje omhoog. Dit was wel heel leuk om een keer mee te maken. We zijn een uur op het ijs geweest. En toen mochten we die 700 treden weer omlaag. Dit ging toch ietsjes sneller, en natuurlijk kon ik het weer niet laten om te vallen met het gevolg dat 1 scheenbeen vrijwel helemaal blauw was/is. Maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken, hahaha.

Dag 19 (31/03): Fox Glacier – Greymouth

Vandaag stond Greymouth op de planning. Het had wel een leuke naam, vond ik. Toen we weer geinstalleerd waren op de camping, dacht ik bij mezelf ik ga naar het centrum. Lekker op het terrasje zitten, beetje winkelen, etc. Nou dat heb ik geweten. Ongeveer 20 meter na de camping stond een bordje met 6 km erop. Ik gaf de moed niet op en ben gewoon doorgelopen en zou wel de bus terug nemen. Eenmaal in het dorp aangekomen, heb ik inderdaad wat gewinkeld en op het terrasje gezeten, Volgen mij is het in de zomer best een gezellig dorp, nu was er weinig te doen. Na een uurtje liep ik naar de plaatselijke VVV om te vragen waar de bussen waren en welke ik moest hebben. Ze begon een beetje te lachen toen ik zei waar ik heen moest, want helaas kent het plaatjse geen bussen. En kon ik gewoon weer 6 km terug lopen. In het totaal doe je er al gauw 2,5 uur over, vooral met spierpijn van de vorige dag. Maar goed, ik was nog optijd terug om te kunnen genieten van de zonsondergang.

Dag 20 (01/04): Greymouth- Murchison

We waren bet vroeg in dit plaatsje. Maar door de wandelingen van de vorige dagen had ik besloten om lekker de hele dag te gaan zonnen. Had ik geloof ik wel verdiend.

?Dag 21 (02/04): Murchison - Picton – Wellington – Porirua

Omdat we dicht bij de ferry zaten en we nog maar een klein weekje hadden om weer in Auckland waren, hadden we besloten om de oversteek vandaag te maken en we waren vroeg genoeg om de middagboot te nemen. Vanuit Wellington zijn we doorgereden naar Porirua. Hier zijn de campings toch iets goedkoper en Wellington hadden we toch al gezien. Achteraf hebben we ook niet veel gezien van dit dorp, maar goed het is de gedachte die telt.

Dag 22 (03/04): Porirua – Patea

We konden al weer goed merken dat we weer op het Noorder-Eiland waren. We hebben vandaag veel gereden, maar eigenlijk weinig gezien. Op het Zuider-eiland heb je nog afwisselend landschap, hier is het net Limburg, maar dan met grotere bergen.

Dag 23 (04/04): Patea – Otorohanga

Via de surfroute zijn we naar het plaatsje Otorohanga gereden. We hebben niet heel veel strand gezien, maar wel het nationaal park Egmont. Hier staat de op 2 na grootste vulkaan van Nieuw-Zeeland. Deze vulkaan heet Mt. Taranaki. We hebben nog in het Nationaal Park gereden en je kon de vulkaan ook beklimmen. Maar die route duurde minstens 4 uur en we hadden daar niet de goede schoenen voor. Helaas, toch nog iets voor de volgende keer.

Marc kwam weer met een leuk idee om een excursie te gaan doen in de grotten in een plaatsje vlakbij. Dan praat ik niet over een rustige excursie, maar eentje met klimmen, abseilen, aan een touw hangen en watervallen beklimmen. Hm, wel uitdagend en na lang nadenken heb ik dan maar ja gezegd. Dus de volgende dag zouden we dat dan maar gaan doen...

Dag 24 (05/04): Waitomo – Cambridge

Nou de dag was aangebroken. Ik mocht weer rare stunts gaan uithalen. Rond 9 uur zijn we naar het plaatsje Waitomo gereden om te kijken of we nog meekonden. Stiekem hoopte ik natuurlijk van niet, maar we konden toch mee. We mochten ons weer eerst in een wet-suit heisen, en een vest, sokken en schoenen en weer een mooie helm.

De excursie heette trouwens de Black Abbys, Abbys is de naam van de grot. Toen we bij de grot aankwamen, kregen we eerst instructies over hoe we moesten abseilen. Gelukkig heb ik dit al een paar keer gedaan, dus dit vond ik totaal niet erg. We moesten ongeveer 40 meter naar beneden abseilen, en je zag totaal niks. Toen we beneden aankwamen was het pikke donder op je lampje van je helm na. En ook dit mocht uit, zodat we de gloeiwormen konden zien. Toen iedereen beeneden was gingen we verder. Ditmaal moest ik voorop van de gids. Ze dacht dat ik wel goed kon schreeuwen. Toen we bij de volgende activiteit aankwamen snapte ik waarom. We moesten aan een touw hangen en zo verder gleiden. Maar ik mocht het lampje niet aan en ik had geen idee waar ik heen ging. Dat was letterlijk gillen dus. Het was echt super gaaf, dat ik nog wel een keer wilde, maar helaas niet mocht...

We stonden op een rots die uistak en daaronder lag water. Hier moesten we inspringen met een rubbere band en op zorgen dat je op je kont landde. Ik stond hier echt van mezelf te kijken, want dit durfde ik dan weer niet. Beetje laf, ik weet het. Maar niet getreurd, ik heb het wel gedaan op voorwaarde dat een ander meisje die ook niet durfde eerst ging. hahaha Nu lagen we in het water wat zeker niet kouder was dan 10 graden. In het water kregen we een route met allemaal gloeiwormen om ons heen. Was echt heel apart om te zien. Daarna moesten we een eind door het water lopen/zwemmen. Nou ik kan je vertellen een wet-suit houdt je totaal niet warm!

Uiteindelijk moesten we de grotten ook weer uit, en er waren alleen watervallen. Dus dat was klimmen geblazen. Gelukkig waren het maar kleine watervallen. En ja, dit heb ik ook gehaald. Het was wel een hele rare gewaarwording om eerste een paar uur in het donker te zitten ver onder de grond om vervolgens gewoon weer in daglicht te staan. Maar het was zeker weer een hele leuke excursie.

Omdat we geen camping hadden zijn we na de excurie nog naar cambridge gereden. Dit was nog zo'n 2 uurtjes, maar dan haddenw e wel een camping.

Dag 25 (06/04): Cambridge - Rotorua

In het begin van de reis zijn we ook al in het plaatsje Rotorua geweest, maar we hadden besloten om er nog een keer terug te gaan voor de natuurlijke atracties. En we kenden de camping al en het was ons goed bevallen.

In de middag zijn we naar de geizers gegaan. De geur die er vanaf kwam was minder prettig, denk aan rotte eieren en dan heb je het. Maar goed, het is wel een natuurwonder, oftewel ff doorbijten en dan ben je er zo aan gewend. Het park waar deze geizers liggen heet Te Puia, en dit was vroeger een dorp van de Maori bevolking. Dit is de originele bevolking van Nieuw-Zeeland. Het dorp lijkt heel veel op het pre-historisch dorp in Eindhoven. Ten minste van wat ik me nog kan herinneren. De mensen hadden in ieder geval dezelfde gewoontes.

Aan het einde van de dag wilden we nog naar een ander Nationaal Park gaan. Hier waren de volkanen gevestigd. Om deze route te lopen, moest je weer eens entree betalen en we hadden nog maar weinig tijd. Dat was wel jammer, maar ook dit is weer iets voor de volgende keer. Hahaha Wel kwamen we onderweg een hoop schapen tegen, (zie foto), was de route toch niet helemaal voor niks geweest...

Dag 26 (07/04): Rotorua – Orewa

Orewa is een plaatsje dat boven Auckland ligt. Het noorden van dit eiland moet het mooiste zijn, maar helaas hebben we geen tijd meer om dat nog te gaan ontdekken. Maar we hebben alvast een stukje gezien.

Dag 27 (08/04): Orewa – Auckland

Om 2 uur 's middags moest de bus weer worden ingeleverd. Onze vlucht vertrok pas de volgende ochtend om 6 uur 's ochtends. 's Middags zijn we even de stad in geweest, want Auckland hadden we nog helemaal niet gezien, op een hostel na dan. Rond een uurtje of 4 hebben we een shuttle genomen naar het vliegveld, waar we vervolgens de komende 12 uur mochten doorbrengen. Ik kan je vertellen; ook op een vliegveld kun je best wel slapen, niet veel maar toch.

Zoals gewoonlijk is het weer een lang verhaal geworden. Sorry daarvoor, maar dan heb je wel weer wat te doen op de paasdagen of tijdens de baas z'n tijd....

Via deze weg wil ik iedereen fijne paasdagen wensen en succes met zoeken van de eieren!!