Noord Queensland

Cairns – Malanda – Cairns – Port Douglas – Cape Tribulation – Cairns 25/05 t/m 14/06

Na 1 hele dag te hebben doorgebracht in Cairns was het tijd om weer verder te gaan. Het Nederlands stel, Mieke en jaap, die ik in Nieuw-Zeeland heb ontmoet, kwamen me op dinsdag ophalen in Cairns. In de ochtend hebben we een paar boodschappen gedaan, ze wonen ongeveer 1,5 uur van de stad af en dus konden ze zo even van de gelegenheid gebruik maken. Het plaatsje waar ze wonen heet Malanda. Daar hebben ze 2 ha grond, waar hun op wonen en een van hun zonen met gezin. Daarnaast hebben ze nog een heel leuk, maar verwend hondje, Samson. Het gebied waar ze wonen heet de Tablelands en het is gewoonweg prachtig. Het ligt in de bergen, maar is erg plat. Als het helder weer is, kun je oneindig ver weg kijken. De eerste dag dat ik er was, heb ik daar niet zo heel veel gedaan. Een beetje de boel verkend. De volgende dag werd ik aan het werk gezet. Jaap plukt Lemon Aspen vruchten van bomen en verkoopt deze aan restaurants en dergelijke. Maar ze moeten wel eerst gesorteerd worden en de takjes moeten worden verwijderd, dus dat hebben we mooi die morgen gedaan. 's Middags werd ik rondgeleid door het stadje en omgeving. Daar bestond eigenlijk heel de week uit, 's ochtends een beetje werken of in de tuin of met het fruit en 's middags rondgeleid worden. Beter kun je het eigenlijk niet hebben en daarbovenop kwam nog eens een heerlijke maaltijd elke avond en vers zelfgebakken brood. Ik zeg je, het was heerlijk. Maar ja er komt een tijd van komen en gaan en een week later was de tijd van gaan dan daadwerkelijk gekomen. Dus werd ik weer netjes afgezet in Cairns bij een hostel en kon ik de rest van mijn tijd in Cairns plannen.

Kuranda, ook wel bekend als een hippiestad. Ik heb me laten vertellen dat door de jaren heen dit heel erg toeristisch is geworden. Ik wilde het natuurlijk wel met mijn eigen ogen kunnen zien en beoordelen, zo gezegd zo gedaan en donderdag 4 juni was dan de gelukkige dag. Ik was met de dieseltrein (in 1891 een stoomtrein) omhoog gegaan, dit was best leuk om mee te maken, ze hadden zelfs nog dezelfde geluiden als van de stoomtrein en het interieur was nog als vanouds, maar dan nieuwer. Onderweg stopte de trein bij de Barron Falls, waar iedereen 10 minuten de tijd had om een foto te maken. Na 1,5 uur kwam ik in Kuranda aan. Het is niet zo heel groot, maar heeft wel 3 markten met allerlei sieraden die ze met de hand maken. Naast de markten te hebben bezocht, heb ik ook nog 3 wandelingen gemaakt. Natuurlijk lang niet zo lang als die van Kakadu NP. Tegen de tijd dat ik alles gezien had en door de 'jungle' van Kuranda had gelopen, was het weer de hoogste tijd om met de skyrail terug te gaan naar Cairns. Iedereen die ik gesproken had over Kuranda was erg te spreken over te Skyrail, dus vol verwachting klopte mijn hart... Maar toen ik daadwerkelijk erin zat was het een simpele kabelbaan naar beneden. Oftewel, niet zo spectaculair dus. Onderweg waren 2 stoppen om zo de Barron Falls van een andere kant te kunnen bekijken. Dat was dan wel weer spectaculair. Uiteindelijk kwam ik dan beneden in Cairns en stond daar een bus op me te wachten om me af te zetten bij mijn Resort. Wat onder andere leuk aan Cairns is, is dat bijna elk hostel wel 'resort' in de naam heeft, klinkt zo heerlijk luxe en duur, in werkelijkheid valt het qua luxe wel mee, hoor.

Vrijdags heb ik niks meer gedaan, behalve lekker in de zon gelegen. Zaterdag 5 juni werd ik opgehaald n Cairns om naar Port Douglas te gaan, althans dat dacht ik. De transfer zou er tussen 11 en 11.30 uur zijn, maar om 12.00 uur was er nog niemand geweest. Ik had allerlei busjes zien komen en gaan, behalve de mijne natuurlijk. Dus ik naar het hostel gebeld en wat bleek, het vervoersbedrijf was me gewoon vergeten!!! De jongen van het hostel belde me terug met de mededeling dat ze me een uur later zouden komen halen, in ruil daarvoor had ik er een drankje kunnen slepen. Ik moet zeggen dat mijn onderhandelingsvaardigheden hier steeds beter ontwikkeld worden. Zo heb ik bv ook 2 nachten gratis overnacht in Port Douglas in ruil voor een vertaling voor de website, wat me nog geen 3 uurtjes heeft gekost. Tja, je bent een backpacker of niet. Maar goed om weer terug te komen op mijn verhaal, een uur later dan gepland was ik toch aangekomen op plaats van bestemming. Port Douglas is een klein, zomers plaatsje. Het is er vrijwel altijd mooi weer, behalve in het regenseizoen dan. Er is een heel mooi strand, genaamd Four Miles Beach. Verder zijn er hier wat kleine winkeltjes en een paar barretjes. Het is tegenwoordig een soort van jetsetters plaats, ze zeggen dat er veel beroemdheden komen, maar ik heb ze nog niet gezien hoor! Maar ik dacht dat Cairns en Darwin al een hele relaxte uitstraling hebben, nou Port Douglas overtreft ze zeer duidelijk. De dagelijkse activiteiten bestaat hier voornamelijk uit zonnen. Van hieruit wilde ik naar Cape Tribulation en naar Daintree regenwoud gaan. Het regenwoud is de laatste, noordelijkste regenwoud van Australië en staat ook nog eens op de werelderfgoedenlijst. Na lang twijfelen of ik nou een kleine auto zou huren of toch maar een tour, heb ik voor de goedkoopste uitweg gekozen en dat was een 2-daagse tour. Dinsdag de 9e was het dan zover, de tour vertrok om 9 uur 's ochtends, en de eerste echte stop was bij de Daintree rivier. Daar stond een boottocht van een uur gepland. De gids op de boot vertelde veel over de natuur en de inwoners van het regenwoud. Ook hier heb ik weer krokodillen gezien, ik ga ze langzamerhand als normaal beschouwen. In Darwin heb ik ze gezien, in Cairns mag je de zee niet in want daar leven ze en ook nu heb ik ze weer gezien. Gelukkig ben ik wel altijd op een veilige afstand. Naast de krokodillen heb ik ook een slang gezien. Het sliep weleenswaar en het was maar een stukje wat je kon zien, maar ik heb er een gezien. Na de boottocht hadden we een korte wandeling waar we een veelvoorkomende spin hebben gezien. Ben de naam even kwijt, maar ik vond het al heel wat dat ik er een foto van had genomen. Naast de spin had ik ook een zeldzame vogel gezien, genaamd Cassowary, deze worden 3 meter lang en kunnen met gemak een mens doden. Het komt niet vaak voor dat je de vogel te zien krijgt, dus dat was wel heel speciaal. Na deze laatste stop werd ik afgezet bij mijn accommodatie in het plaatsje Cape Tribulation. Het is een klein dorpje gelegen in het regenwoud. In de middag ben ik samen met een ander meisje naar het strand gegaan, toch wel een aparte ervaring, een strand en zee in een regenwoud. Daarna wilde ik de grote Fig boom zien, dezelfde soort als ik op de Tablelands heb gezien, helaas heb ik deze nooit gevonden, maar wel een leuk beekje, en ja je raadt het al met krokodillen. Althans dat stond op het bord, ik heb ze daar niet gezien. De volgende ochtend stond paardrijden op het programma. Ik heb door het regenwoud gereden en een groot gedeelte over het strand. Dat was natuurlijk wel weer heel gaaf. Om 13.00 uur werd ik opgehaald om mijn tour af te maken. We zijn gestopt bij ijsfabriek, die van al het tropisch fruit dat in de regenwoud groeit ijs maakt. En zo'n stop gaat niet voorbij zonde het ijs geproefd te hebben. En ten slotte zijn we naar Mossman Gorge gegaan. Dit ligt in het zuid-oosten van Daintree National Park. Door dit gebied loopt een lange rivier, Mossman River, met kraakhelder water. Na een goed uur werden we allemaal weer afgezet bij onze accommodatie, voor mij nog steeds in Port Douglas. Hier heb ik een ochtend gewerkt en vrijdags ben ik weer terug naar Cairns gegaan. Jim, de Engelse jongen waar ik in Darwin mee gereisd had, en Marc waren ook in Cairns, dus met hun heb ik vrijdag wat gedronken, dat was wel heel gezellig. Op zaterdag, mijn laatste dag in Cairns, ben ik gaan zeilen op de Great Barrier Reef. Het was een echte zeilboot, met enorm veel mensen aan boort, maar goed als we op plek van bestemming aankamen ging de helft duiken en de andere helft snorkelen. In de ochtend hadden we met motor gevaren, zodat we snel in de buurt van de Green Island zouden komen. Na 2 uur varen waren we er dan eindelijk. Ik had besloten om te gaan duiken, want als je toch in de Greet Barrier Reef bent, moet je er ook wel gaan duiken. Zo gezegd zo gedaan, na zo'n 10 minuten was ik dan gereed om onder te gaan voor een half uurtje. Het was echt heel mooi, maar eerlijk is eerlijk, ik had het meer kleurrijker verwacht, maar de vissen waren echt schitterend. Toen ik terug was op de boot zwom er net een haaitje voorbij, gelukkig was een Reefhaai, die vallen blijkbaar geen mensen aan. Maar je weet maar nooit... Na de lunch werden we afgezet op de Green Island, waar we 2 uurtjes hadden. Op het eiland woont de oudste krokodil die nog in gevangenschap leeft. Hij is ongeveer 100 jaar oud en is zo'n 5,5 meter lang, geloof me hij is immens groot. Ik heb hem en de rest van de krokodillen even een bezoekje gebracht en verder heb ik mijn tijd op het strand doorgebracht. Toen was het alweer tijd om terug te gaan naar de boot en zijn we terug gaan zeilen. Dit was wel heel leuk om een keer te doen, er stond een erg harde wind, wat betekende dat we erg snel gingen (al duurde de terugweg 3 uur) en we hingen erg schuin op het water, wat trouwens niet bevorderend is voor je kater. 's Avonds en ik met Jim en Marc nog naar de bioscoop geweest en zondag was het tijd om de oostkust te laten voor wat het was en richting de westkust te gaan.

Ik hoop dat iedereen weer genoten heeft van dit lange verhaal het duurde even, want ik kon geen goede computer vinden... Tot snel!