Rondom Darwin

Darwin 13/05 t/m 24/05

Eindelijk is hier dan het vervolg op het vorige verhaal.

Na lang zoeken naar de goedkoopste huurauto hadden we, Jim (Engels) en Tene (Estland) en ik, er dan eindelijk een gevonden. Een Franse jongen die we in Darwin hadden leren kennen, wilde ook graag mee. Op vrijdag de 15e was de auto klaar voor vertrek. Dus hadden we nog 2 dagen voor vertrek in Darwin. Darwin is niet zo heel groot, dus dat scheelt. Het ligt aan zee, maar vanwege kwallenseizoen mag er niet in de zee worden gezwommen, maar dat neemt niet weg dat de zonsondergang gewoonweg schitterend is. Ook is er 2 keer per week een avondmarkt met eetkraampjes van verschillende landen. Er wordt muziek gespeeld op de didgeridoo en er zijn kraampjes met kleding en sieraden enz. Al met al een gezellige gebeurtenis met een mooie zonsondergang op de achtergrond. En toen was de vrijdag aangebroken om met de auto weg te gaan. We hadden de auto voor 1 week en wilden 3 nationaal parken aandoen. Om te beginnen gingen we naar Kakadu National Park, hier bleven we 3 dagen. Kakadu National Park is wereldberoemd en staat op de werelderfgoedlijst voor zowel zijn natuur als cultuur, ook kent het 6 seizoenen, even ter info zal ik ze voor jullie benoemen; December tot Maart; Gudjewg (Monsoon Season), erg warm en vochtig. April; Banggerreng (Harvest time), een helder blauwe lucht waardoor alles mooi overkomt. Mei tot Juni; Yegge , dit is de koele periode. Juli tot Augustus; Wurrgeng (Early dry season), spreekt voor zich. September tot Oktober; Gurrung (hot dry season), dit is het jaagseizoen op slangen en schildpadden. Ten slotte November tot December; Gunumeleng (Pre-monsoon), de maand voor het regenseizoen. Zo, nou zijn jullie ook een beetje op de hoogte en hebben jullie wederom weer wat geleerd van mij, dan ga ik nu weer verder met mijn verhaal.

Voordat we het park inreden hebben we eerst een boottochtje gemaakt om Jumping Crocodiles te zien. We zaten in een klein bootje met een laag hekje aan de zijkanten, de kapitein had een haak met vlees om zo de krokodillen te lokken. De krokodillen kwamen naast de boot zwemmen en sprongen zo omhoog. Heel erg leuk en ook wel een beetje eng om van zo dichtbij te zien. Na 1,5 uur op de boot te hebben gezeten was het weer tijd om verder te gaan. We kwamen in het noorden van het park aan en hebben zo de weg naar beneden gewerkt. In het park is een aboriginal art rock, genaamd de Ubrir, waar je de zonsondergang kunt zien. Het was een klim van 250 m om op de top te komen, dat was een erge meevaller. Maar de zonsondergang was een beetje een tegenvaller, misschien wel omdat we de avonden van te voren de zonsondergang van Darwin hadden gezien. De volgende ochtend wilden we de aboriginal art wandeling maken, ook dit vond ik een beetje tegenvallen. Wat ik gelezen had, moest het kunst van rotsen zijn, maar wat bleek nou; het waren tekeningen van Aboriginals in de rotsen. Gelukkig was het maar een tocht van 1 km. Na de Aboriginal Art Walk gingen iets verder naar het zuiden, naar Nourlangie. Dit is net zoals de Ubrir een plek met Aboriginal kunst. Dit was een ietsje langere wandeling met een steile klim, de route was 12 km lang. (nee, dit is geen typefout!) Geloof het of niet, maar ik ben wat sportiever geworden en ben wandelingen meer gaan waarderen. In de buurt van Nourlangie was een camping met een zwembad. Na een dag die in het teken stond van wandelingen, werden we beloond met een frisse duik in het zwembad en een heerlijk zelfgemaakte hamburgers. Het zwembad was zo'n groot succes dat we de volgende ochtend begonnen met een frisse duik voordat we weer verder gingen. Onze volgende stop in het park was de Yellow Water. De bedoeling was om een wandeling langs de rivier te maken, in de hoop natuurlijk om krokodillen te zien. Maar omdat het regenseizoen nog maar net is afgelopen, was het grootste gedeelte gesloten. In plaats van een wandeling van een uur werd het een wandeling van 5 minuten. Maar evengoed was het mooi om te zien. Nadat we genoten hadden van de natuur, helaas geen krokodil gezien, zijn we helemaal naar het zuiden van het park gereden, naar de zogeheten Gunlom falls. Hier konden we dan eindelijk zwemmen. Beneden de waterval was een mooi meer waar we heerlijk konden zwemmen, we hadden het eigenlijk voor ons zelf. Beter kun je het niet hebben, dacht ik. Ook konden we helemaal naar boven klimmen om de waterval van de andere kant te bekijken. Het was een erg steile klim van ongeveer 2 km, eerlijk gezegd dacht ik dat er nooit een eind aan kwam. Maar toen we uiteindelijk boven waren, werden we beloond met een prachtig uitzicht en een erg mooie waterval. Al moet ik wel toegeven dat geen een waterval hier in Australië de watervallen van Argentinië kan overtreffen. Na een heerlijke namiddag te hebben gezwommen, was het de volgende dag weer tijd om iets actiever te zijn. De wandeling die wij gedaan hadden heette Yurmikmik Walk. Deze bestaat uit verschillende wandelingen van een totaal lengte van 7,5 km. Niet alle paden waren begaanbaar vanwege het regenseizoen, maar we hebben het merendeel toch kunnen doen. Na een paar uur wandelen kwamen we verhit terug bij de auto en hebben we Kakadu National Park verlaten. Het was ondertussen alweer maandag en we hadden nog 3 andere plekken om te bezichtigen. 's Middags zijn we naar Edith Falls gegaan, dit ligt op de route van Kakadu NP naar Kathrine Gorge. Ook hier hebben we natuurlijk gezwommen, en ook hier hadden we het vrijwel voor ons zelf. Ik zou zeggen bekijk de foto's voor het uitzicht. Dinsdag gingen we naar Kathrine Gorge, in de boeken staat geschreven dat het erg mooi is, maar ik moet nog uitvinden waar het dan is. In eerste instantie wilden we daar overnachten, maar nadat we de wandeling hadden gedaan, hebben we besloten om toch maar door te rijden naar Litchfield National Park, het ligt allemaal niet zo heel ver uit elkaar ongeveer 150 km. Maar goed, in Kathrine Gorge loopt een mooie rivier waar je natuurlijk een boottocht op kunt maken, maar daar waren we te laat voor. In plaats daarvan dachten we, als we de wandeling doen dan zien we ook vastwel de rivier. Helaas was het tegendeel waar. We moesten eerst omhoog om bij het uitzichtpunt te komen en vervolgens zagen we niks meer van de rivier, maar heel veel van de rioleringen, gascentrales etc. En daarbij was het ook nog eens erg wam die dag, dus hadden we het snel bekeken. De laatste 3 dagen stonden in het teken van zwemmen. Litchfield NP is lang niet zo bekend als Kakadu National Park, maar persoonlijk vind ik deze veel mooier. Het is ook niet zo groot als het andere park, het heeft in totaal 4 watervallen. In 3 daarvan konden we heerlijk in zwemmen, maar in de 4e leven de krokodillen, dus voor mijn eigen veiligheid enzo ben ik er toch niet in gegaan. Dit was wel de bekendste van het park, genaamd Wangi Falls. We hadden een camping, nou ja er was een soort van toilet en dat was het, vlakbij een van de watervallen. Iedere ochtend en avond hadden we het bijna voor ons zelf om in te zwemmen. Beter konden we het echt niet hebben, al zou een douche wel fijn zijn geweest. In het park zijn ook de magnetische termieten bergen te vinden. Ze zijn echt heel hoog en wijzen allemaal naar het noorden, dit heeft blijkbaar met de aantrekkingskracht van de maan te maken. Het was erg apart om zo veel van die bergen te zien, maar blijkbaar zijn ze van groot belang in het park. Ze eten namelijk het binnenste van een stam leeg en dat maakt weer een huis voor een ander dier en zo is iedereen gelukkig.

Op vrijdag de 22e moesten we de auto helaas weer in leveren. Heel toevallig waren Michelle en Arnoud, van de groep waarmee ik naar Australië gekomen ben, ook nog in Darwin. Op vrijdagavond heb ik gezellig met hun op het terras gezeten en zijn ze zaterdagavond mee naar de zonsondergang en een soort openlucht concert geweest. We hadden geen kaartjes, maar buiten het park lag een groot grasveld, waar je de muziek ook erg goed kon horen. Zondag was de laatste dag dat ik in darwin was, en heb dit heerlijk op het strand doorgebracht. Samen met Tene heb ik de nacht van zondag op maandag wederom op het vliegveld doorgebracht en zijn we samen naar Cairns gevlogen. Ondertussen zit ik alweer even in Cairns, wat ik in de tussentijd heb gedaan laat ik jullie in een volgend verhaal weten.

Veel leesplezier!!

veel liefs -xxx-

Barbara 07-06-2009 12:14

Oh oww.. Catherine Gorge vond ik echt heel mooi! Jammer dat je het niet gevonden hebt! Litchfield was inderdaad heel mooi! Hoe is het weer in Cairns momenteel? Onderhand al droog?

Veel plezier weer!

Liefs,
Barbara

Jo 07-06-2009 12:21

Yeaaah! Alles gaat nog goed... Malou en ik hadden het er toevallig vd week over dat het alweer ZO lang geleden was.. Wanneer kom je deze kant weer op? In november toch? Naja geniet er nog even van en ik blijf je verhalen uiteraard lezen .

Kus Jo

Malou 07-06-2009 13:33

Hey wandelaar!! Nou ben blij dat die wandeling toch niet door is gegaan lans die rivier, krokodillen eten mensen hoor!
Ik mail je snel!
Dikke kus X

Karen 08-06-2009 10:37

Hey avonturier,

Wat een super verhaal!!! Volgens mij heb jij echt een top tijd!!

Blijven genieten!!

Dikke kus
Karen

Kim 08-06-2009 11:31

Hee Nat!
Ik vond het al lang duren voordat we weer iets van je hoorde! Blij te lezen dat het goed met je gaat en dat je allemaal toffe dingen doet daar. Jouw kuiten zijn straks zo gespierd van al dat wandelen dat je voorlopig niet meer naar de sportschool hoeft als je terug bent! Haha! Heel veel plezier in Cairns, en ik ben benieuwd wat je volgende route is!
Xx

Kim 08-06-2009 11:47

Hee Nat!
Xx

yvon 09-06-2009 21:49

Ha!!

Daar is ze weer!! Ik zat steeds op je site te kijken, maar jij was heerlijk aan het genieten van je avonturen, lees ik wel . Klinkt allemaal weer goed!!

Liefs Yvon

harry en marianne 11-06-2009 20:34

hoi nathalie welazen je verhalen wel leuk zeg geniet maar fijn en hieris alles goed ik hoorde van je zus datje bij boekte. die is nu bij mar tot meeer verhalen dag har. en mar.

linda 15-06-2009 10:06

Hé nath,

wat goed om weer iets van je te lezen. Het was al weer zo lang geleden! En nog zo sportief ook, wauw!!! Goed om te lezen dat alles goed gaat. Geniet er maar lekker van!

wim en jolien 22-06-2009 11:21

hai natahalie ik ben je verhalen aan het lezen die zijn parchtig wat je alle maal meemaakt maar geniet ervan van dit avondtuur groetjes wim en jolien

Chrissy 29-06-2009 18:15

Hejj Nat

Wandelen??! hihi da's super sportief! Goed zeg! Geniet nog en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. XX