Werk aan de winkel

Zo, dat is alweer even geleden. Zoals ik in mijn laatste verhaal vertelde, was ik op weg naar een boerderij waar ik op dit moment nog steeds ben, het oorspronkelijke idee was om hier een maand te blijven en dan naar het noorden te reizen. Zoals je misschien al begrepen hebt, is dit niet helemaal gelukt.

De boerderij ligt in het plaatsje Geraldton, of eigenlijk er buiten zo'n 7 km., wat ongeveer 600 km van Perth ligt. Het is een opvangtehuis voor dieren, zoals kangoeroes, emoes, dingo's en vogels. Op dit moment hebben we ongeveer 25 kangoeroes, 7 emoes (met ongeveer nog 3 onderweg), 1 hele oude dingo, 9 ganzen (heb helaas van de week een gans begraven), 45 kippen, een hoop vogels en natuurlijke een harstikke lieve hond, genaamd One. Op een ander blok, wat van Suzanne (vriendin van Ian) is, leven de 2 oude paarden. De eigenaar, Ian, bezit ongeveer 45000 m2, wat voor australische begrippen nog niet eens zo groot is. De dieren die er leven zijn vaak opgevoed door Ian zelf, sommige komen er ook omdat ze geen thuis meer hebben. Op dit moment hebben we een klein kangoeroetje in huis, ze heet Marly en is nu ongeveer 6 maanden. We voeden haar speciale melk, is alvast een kleine oefening. Ook hebben we sinds deze week baby emoesjes. Ze zijn echt heel schattig, maar helaas worden ze erg goed beschermd door hun vaders... en voor degene die het nog niet weten, emoes kunnen heel hard rennen. Ik werk ongeveer 7 dagen in de week van 8 tot 6 uur. Het klinkt lang en veel, al zeg ik het zelf, maar het valt wel mee. Ik ben niet echt de hele dag hard aan het werk en vaak gaan we ook naar de stad en dan zijn we een hele ochtend weg. Over het algemeen zien mijn dagen er als volgt uit; om 8 uur 's ochtends worden alle dieren een heerlijk ontbijt verzorgd. Het verschilt per soort dieren wat ze krijgen. Iedereen krijgt brood, de vogels krijgen zonnepitten, de emoes alleen brood, müsli voor de kangoeroes en cavia's, en kippenvoer voor de kippen natuurlijk. En geloof het of niet, maar de hond en de dingo krijgen kangoeroe vlees. De kangoeroes helpen graag een handje door het brood uit de kruiwagen te pakken. Dit duurt ongeveer een uurtje, voor mij dan, het kan sneller maar ik maak graag een praatje met iedereen. Na het voeren van de dieren, ga ik zelf ook ontbijten. Dit gaat vaak gepaard met een lekker vers gekookt eitje. Rond 5 uur 's avonds krijgen de dieren hun diner, wat hetzelfde is als hun ontbijt. De rest van de dag doe ik wat klusjes rondom het huis, zoals het maken van vogelkooitjes, nieuwe etensbakken maken, kooien verschonen, en mijn meesterwerk..... het aanleggen van een heel nieuw pad in de achtertuin. Dit was meer een project van een week of twee, maar het is af!! Zie de foto's voor het resultaat!!! Zoals jullie kunnen zien, heb ik een verborgen talent. En voordat de vraag komt, ja ik heb het helemaal zelf aangelegd, netjes zelf het cement gemaakt en de vormen gecreëerd. Omdat ik zo leuk, lief en aardig (hihihi) ben, oja en hard werk, zijn we een paar keer weggeweest. Naast de dag-uitstapjes, zijn we ook een week naar Exmouth en een week naar Denham geweest.

Eind augustus vonden Ian en ik tijd dat we een week rust zouden hebben. Ik wilde nog graag naar Denham en Exmouth, voornamelijk om te duiken, maar ook om te zien wat daar nou zoal te doen is. Ian besloot uiteindelijk om een week naar Coral Bay te gaan, dit ligt zo'n 700 km van Geraldton. Suzanne en Ian waren hier al vaker geweest en je kan er schitterend duiken en snorkelen. Ian duikt zelf al zo'n 35 jaar en heeft alle uitrusting en boot. Dus 24 augustus was het dan zover, alles ingepakt en ingeladen, hond in de auto, kangoeroe in de auto en daar gingen we dan. Eerst hadden we een tussenstop gemaakt in Hut River Province. Dit is een boerderij, met heel veel grond, wat niet van Australië is. De eigenaar heeft heel veel jaren geleden dit stukje grond veroverd van Australië, door de oorlog te verklaren tegen Australië. Op een standbeeld staat geschreven, dat als een land niet binnen 4 dagen reageert, het andere land automatisch wint. Dus wat heeft deze meneer nou gedaan. Tijdens een lang weekend, heeft hij op vrijdagmiddag de oorlog verklaart tegen Australië, maar omdat iedereen vrij had en niet aanwezig was had hij na 4 dagen gewonnen. Tot op de dag van vandaag probeert de overheid het land terug te krijgen, maar de wetten zijn hier zodanig geschreven dat deze meneer volkomen in zijn recht staat. Dus heeft hij een eigen paspoort, eigen munteenheid, eigen postzegels en zelfs visums, en hij betaalt geen belasting (waar het eigenlijk om ging). Nou blijkt dat Ian deze man kent, dus nu heb ik een stempel van hut River Province en visum in mijn paspoort. Na deze stop was het tijd om verder te gaan, doordat het al wat laat was hadden we aan de kant van de weg geslapen. Eenmaal aangekomen in Coral Bay de volgende dag, bleek dat de 2 campings die het plaatsje heeft helemaal waren volgeboekt. Dus zat er niets anders op dan door te rijden naar Exmouth, waar gelukkig meer campings waren. Maar voordat we daar heen gingen, hadden we nog snel even de boot in het water gedaan en nog even gesnorkeld. Aan het einde van de dag vertrokken we dan naar Exmouth. We hadden een camping gevonden waar nog plek was en waar honden waren toegestaan. De camping was erg gezellig en knus, veel jonge gezinnen en backpackers. De rest van de week hebben we rondom Exmouth gedoken en gesnorkeld. Hier heb ik mijn eerste erge grote schildpad gezien. In eerste instantie dacht ik dat het een grote rots was, totdat het bewoog.

We waren net een paar dagen terug en Suzanne wilde mij graag uiteten nemen in een erg lekker restaurant. Alleen lag dit restaurant in het nationaal park Kalbarri, wat zo'n 300 km verderop ligt. Maar voor Australiërs is 300 km niet zo heel ver, dus op 3 september zijn we met z'n 3en naar kalbarri gereden om even te gaan uiteten. Het restaurant was een visrestaurant, waar ze de vis dezelfde dag vangen. Zeg nou zelf, verser dan vers kan geloof ik niet.

Vorige week wilde ik nog een paar dagen naar Monkey Mia gaan met de bus. Suzanne wilde ook wel mee en een nieuwe wwoofer zou ook meegaan, dus hoefde ik niet met de bus, maar gratis met de auto. We zouden van dinsdag t/m vrijdag naar Monkey Mia en Denham gaan, maar omdat Suzanne zich niet goed voelde dinsdag zijn uiteindelijk de nieuwe Wwoofer en ik van woensdag t/m zondag naar het noorden gegaan. Gelukkig mochten we een auto meenemen en hadden we gratis diesel, want Ian maakt deze zelf. Ian heeft eigenlijk alleen maar oude auto's, wij hadden een Mercedes uit 1985 die 110 km net haalt. Maar hij heeft ons uiteindelijk heen en ook weer terug gebracht. We hadden een hostel geboekt in Denham, wat een half uur van Monkey Mia is, maar het is goedkoper dan Monkey Mia zelf. In Monkey Mia worden in de ochtend de dolfijnen gevoerd, je kunt dit gratis zien, maar het nadeel is dat er een lange rij mensen naast elkaar staan en je uiteindelijk niks ziet, wat voor ons dus niet zo hoefde. Wel hebben heerlijk op het strand gezeten en mooie zonsondergang gezien. Naast op het strand liggen, heb ik ook een boottocht gemaakt en ben ik gaan quadrijden. De boot was een naviboot die zo'n 90 km/uur gaat, oftewel we vlogen zowat over het water. Ongeveer 50 m zeeinwaarts ligt een eiland genaamd Dirk Hertog, dit is vernoemd naar de Nederlander die als eerste Australië had bereikt maar dit helaas niet besefte. Kun je nagaan dat Australië eigenlijk van Nederland had kunnen zijn, waren we maar wat slimmer. Op dat eiland leven nu arends en andere watervogels. Verder heb ik onderweg walvissen, schildpadden, dolfijnen en zeekoeien gezien. Tijdens een tussenstop op een strandje, maakte ik kennis met kleine (2 meter lang) haaien. De gids zei dat je in het water kunt staan en dat ze dan om je heen zwemmen, zo gezegd zo gedaan, maar helaas geen haai kwam naar me toe, ze waren eerder bang voor mij dan ik voor hen. Al met al was het een hele leuke boottocht met mooie herinneren. De volgende dag was het tijd om een wat actievere excursie te doen, dus had ik me ingeschreven voor een 2 uur durende quadtocht. Het was een erg mooie tocht met veel steile hellingen en afdalingen. Het was de 1e keer dat ik 4-weel drive had gereden en al zeg ik het zelf, het ging me aardig goed af. En toen was zondag alweer aangebroken en was het tijd om weer terug naar Geraldton te gaan. Maar voordat het zover was wilden we nog bij een paar plekjes stopten, zoals Oceanpark Auquarium. Hier leven een paar vissen en schildpadden ter observatie. Tijdens de rondleiding werden de vissen gevoerd en werd ons alles verteld over deze vissen. Ook hadden ze een paar haaien rondzwemmen, waaronder een 2,8 meter lange tijgerhaai. Best indrukwekkend om deze in het echt te zien. Na de Oceanpark hebben we gestopt bij Shell Beach. Dit strand is ongeveer 102 km lang en bestaat alleen maar uit schelpen. Dit strand is staat op de lijst van de werelderfgoederen, oftewel moet je gezien hebben. En toen was het dan echt tijd om de 4,5 uur durende reis te gaan beginnen.

Nu zit Australië er alweer bijna op voor mij. De tijd heeft echt gevlogen en ik weet zeker dat ik hier nog terugkom. Maar voor het zover is, staat Thailand nog voor voor deur. Op 1 oktober vlieg ik naar Bangkok en zal mijn reis daar worden voortgezet. Tot nu toe heb ik nog geen plannen, ik zie wel wat er op mij afkomt.